IM+io Fachmagazin, Ausgabe 2/2021

Auf zwei Rädern zum Erfolg – Sportorientiertes Teambuidling im Hybrid-Format

Heiko Weckmüller, Hochschule Koblenz, Lothar Sobotta, Die Dranbleiber GmbH

LITERATURANGABEN:

[1] mmb-Institut (2020): Auch für die E-Learning-Branche wachsen die Bäume nicht in den Himmel. Ergebnisse des mmb-Branchenmonitors „E-Learning-Wirtschaft“ 2020. https://www.mmb-institut.de/wp-content/uploads/mmb-Branchenmoni- tor_2020.pdf

[2] Janssen, S./Leber, U./Arntz, M./Gregory, T./Zierahn, U. (2018): Mit Investitionen in die Digitalisierung steigt auch die Weiterbildung (IAB-Kurzbericht 26/2018).

[3] Bellmann, L. et al. (2020): Weiterbildung in der Covid-19-Pandemie stellt viele Betriebe vor Schwierigkeiten. IAB Forum. https://www.iab- forum.de/weiterbildung-in-der-covid-19-pandemie-stellt-viele-betriebe-vor- schwierigkeiten/?pdf=19505.

[4] Sitzmann, T./Kraiger, K./Stewart, D./Wisher, R. (2006): The comparative effectiveness of web‐based and classroom instruction: A meta‐analysis. In: Personnel Psychology, 59(3), 623-664.

[5] Gegenfurtner, A./Ebner, C. (2019): Webinars in higher education and professional training: a meta-analysis and systematic review of randomized controlled trials. Educational Research Review, 2019, 28, online https://doi.org/10.1016/j. edurev.2019.100293.

[6] Ebner, C./Gegenfurtner, A. (2019): Learning and satisfaction in webinar, online, and face-to-face instruction: a meta-analysis. Frontiers in Education, 4(92), online https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00092.

[7] Salas, E. et al (2008): Does team training improve team performance? A meta-analysis. In: Human factors50(6), 903-933.

[8] Klein, C. et al (2009). Does team building work? In: Small Group Research40(2), 181-222.

[9] Djernis, D. et al. (2019). A systematic review and meta-analysis of nature-based mindfulness: Effects of moving mindfulness training into an outdoor natural setting. In: International journal of environmental research and public health16(17), 3202.

[10] Wagner, R. J., Baldwin, T. T., & Roland, C. C. (1991). Outdoor training: revolution or fad?. Training & Development45(3), 50-58.

[11] Bailenson, J. N. (2021). Nonverbal overload: A theoretical argument for the causes of Zoom fatigue. Technology, Mind, and Behavior2(1).