IM+io Fachmagazin, Ausgabe 2021/2

Aus Spaß wird Ernst? Videospiele als neue Arena der Außen- und Sicherheitspolitik

Manouchehr Shamsrizi, Humboldt Innovation Group for Gaming in International Relations, Adalbert Pakura, RetroBrain R&D

LITERATURANGABEN:

[1] Techcrunch (2020): Twitch to top 40 Million US viewers next year, forecast says. URL: https://techcrunch.com/2020/02/20/twitch-to-top-40-million-u-s-viewers-next-year-forecast-says.

[2] Markteinblicke (2019): Gaming-Industrie sticht Hollywood und die Musikbranche aus. URL: https://markteinblicke.de/139571/2019/08/gaming-industrie-sticht-hollywood-und-die-musikbranche-aus/.

[3] Quartz (2018): Why are Al researchers so obsessed with games? URL: https://qz.com/1348177/why-are-ai-researchers-so-obsessed-with-games/

[4] Pressetext (2021): Cloud Gaming wird 2021 zum Milliardenmarkt. URL: https://www.pressetext.com/news/20210329001

[5] NewScientist (2019): IBM is using quantum computers to generate Minecraft-like game levels. URL: https://www.newscientist.com/article/2225304-ibm-is-using-quantum-computers-to-generate-minecraft-like-game-levels/

[6] Mixed (2021): 5 Jahre VR: Diese 5 Dinge hat die Branche erreicht. URL: https://mixed.de/fuenf-jahre-virtual-reality-diese-fuenf-dinge-hat-die-branche-erreicht/

[7] t3n (2021): Krypto-Games: Wie Videospiele die Blockchain erobern. URL: https://t3n.de/news/krypto-games-blockchain-spiele-1363231/

[8] mygamescomcongress (2020): Games und Politik: Ein Gespräch mit Außenminister Heiko Maas. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Po9_LurbBh8&ab_channel=mygamescomcongress

[9] altchar (2020): CD projekt red becomes the most valuable polish company. URL: https://www.altchar.com/game-news/cd-projekt-red-becomes-the-most-valuable-polish-company-arktF0F6shzo

[10] game (2021): 20 Millionen Deutsche können sich Konzertbesuche in Games vorstellen. URL: https://www.game.de/20-millionen-deutsche-koennen-sich-konzertbesuche-in-games-vorstellen/

[11] game (2020): Jahresreport der deutschen Games-Branche 2020. URL: https://www.game.de/wp-content/uploads/2020/08/game-Jahresreport-2020.pdf

[12] Auswärtiges Amt (2018): Wettbewerb der Narrative. URL: https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/muentefering-sz/2107452

[13] BBC (2018): UK military fears robots learning war from video games. URL: https://bbc.in/3r7ZEZa

[14] University of Surrey (2018): Geek girl gamers are more likely to study science and technology degrees. URL: https://www.surrey.ac.uk/news/geek-girl-gamers-are-more-likely-study-science-and-technology-degrees

[15] Weltspiegel (2021): virtuelle Machtspiele. URL: https://internationalepolitik.de/system/files/article_pdfs/IP_02-2021_Leifert_Shamsrizi_oB.pdf

[16] Share America (2021): Connecting students in the US and Middle East through video games, URL: https://share.america.gov/video-games-connect-students-in-us-middle-east/